Leermotivatie bij leerlingen van het algemeen vormend secundair onderwijs

Auteurs

  • E. CORTE
  • D. WIJNSBERGHE

Samenvatting

In vele Westerse landen wordt men de laatstejaren meer en meer geconfronteerd met de gebrekkige leermotivatie van de leerlingen in hetsecundair onderwijs. Dit artikel brengt verslaguit over een empirisch onderzoek dat als primairdoel had bij te dragen tot hel verkrijgen van meerinzicht in dit probleem van de leermotivatie. Er^verd een Leermotivatievragenlijst geconstrueerd en afgenomen bij een groep van duizend leeriingen. Factoranalyses leidden tot deidentificatie van vier leermotievenfactoren enZes factoren in verbami met de inzet voor hetleren bij de leeriingen. Nagegaan wordt: l. welke''Cores leeriingen van twee verschillendestudieja''en en van twee onderscheiden studierichtingenKit hel algemeen vormend secundair onderwijsop deze motieven en inzctfactoren behalen; 2.^velke verhanden er bestaan tussen de leermotie^'en en de inzet voor het leren; 3. welke samenhang er is tus.sen leermotieven en inzet enerzijdsen de schooluitslagen anderzijds. Dat de motivatie voor het leren op school bijVele leerlingen van het secundair onderwijs de'aatste tijd erg zwak is, bij velen zelfs helemaalOntbreekt, is een vrij algemeen bekend en internationaal voorkomend verschijnsel. Tijdens'Annual Meeting" van de 'American Educat'otial Research Association" gehouden te Bos

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leermotivatie bij leerlingen van het algemeen vormend secundair onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 59(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15948