Kunstzinnige vorming: proces en produkt

Auteurs

  • M. Kamp der van

Samenvatting

Het is in deze zorgelijke positie dat het rechtvaardigingsprobleem c.q. de vraag naar denoodzaak van kunstzinnige vorming de kunstzinnige vormers als een molensteen om de nekhangt. Het is eveneens in deze benarde positiebegrijpelijk maar jammer dat het INSEAcongres soms meer het karakter kreeg van eenbeurs waar paraderen voor de buitenwachtcentraal stond, dan van een collegiale ideeenuitwisscling waar ruimte was voor kritiek engezonde twijfel. Zo werd de argeloze bezoekerreeds bij registratie en vervolgens bij de 'dcKUmenta' voorzien van allerhande materiaal, datweliswaar deels informatief van aard was, dochtevens moest dienen als bewijs hoe actief allerlei organisaties op het terrein van de kunstzinnige vorming wel bezig zijn. Een aantal lezingen ademden dezelfde sfeer uit, zoals van deBulgaarse dichteres, tevens onderminister vanonderwijs van haar land, die de volgende vcrklarirlg mtKht afleggen: 'Het humanitaire streven van INSEA naar een esthetische en harmonieuze ontwikkeling van kinderen en eengelukkige jeugd voor hen in onze veranderlijke, rusteloze wereld, verwannd d(X)r de h(xipop vrede en een prachtige toekomst, stemt volledig overeen met detaken en doelstellingenvan ons onderwijssysteem en met het standpunt dat ons land in deze inneemt." Een filosofeuit India kwam verkondigen dat 'het doel vankunstzinnige vorming is om de ziel te lerenwerkelijke sch(X)nheid te herkennen en tewaarderen . . .' Een Franse professor had 'hetgevcKl, dat er in de ons omringende dagelijkseruimte nog een pcxil is, weliswaar verborgen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel