De ontwikkeling van een onderwijsleerpsychologie

Auteurs

  • P. Span

Samenvatting

Op 22 januari 1982 hield professor C.F. vanParrcren zijn afscheidscollege als hoogleraar inde psychologische functieleer aan de Rijksuniversiteit van Utrecht. Het is passend in dit tijdschrift, dat als ondertitel heeft: 'Tijdschrift vcxironderwijskunde en opvoedkunde", daar aandacht aan te besteden. Tenslotte is Van Parreren één van degenen (één van de weinigen)geweest, die met grote evidentie zijn stempelheeft gednikt op de onderwijskunde zoals diemomenteel in Nedcriand reilt en zeilt. AlhiKwel dit t(KMitertijd in het geheel niet in'•'jn bed(K'ling lag, zijn de theoretische concepten die Van Parreren in zijn dissertatie van1 intrtHluceerde, van gr(X)t belang geweestde in de 60er en 7()er jaren zich ontwikkeJende onderwijskunde. Het waren vooral de"egrippen 'intentie", 'autonomie" en 'interfefentic" die, eenmaal als belangrijk onderkendV(X)r het (ondcrwijs)leergebcuren, v(X)rlduJ'end opdoken. Van Parreren zag het leerprtKCs

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp