Leren lezen in relatie tot aspecten van de cognitieve ontwikkeling

Auteurs

  • R. DEKKER

Samenvatting

Allereerst wordt ingegaan op de functie van hetlezen en het daarmee samenhangende leesprocesvan de geoefende lezers. Vanuit het veronderstelde leesproces van geoefende lezers wordt getracht tot een beeld te komen over de cognitieveprocessen die een rol spelen in het leren lezen. Ineen model zijn aspecten die van belang zijn voorhet leren lezen weergegeven; minder ernstigeleesproblemen zijn in dit model in te passen (opernstige leesproblemen meestal aangeduid metde term dyslexie zal in dit artikel niet ingegaanworden. Voor het leren lezen is het onderscheidtussen specifieke en nietspecifieke voorwaardenvan belang; de vraag hierbij is, of er een aantalspecifieke voorwaarden genoemd kunnen worden waaraan voldaan moet zijn door het kind,om het leren lezen te doen slagen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leren lezen in relatie tot aspecten van de cognitieve ontwikkeling. (2023). Pedagogische Studiën, 59(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15968