Onderwijsvoorbereiding door ervaren leerkrachten

Auteurs

  • J. PETERS
  • D. BEIJAARD

Samenvatting

In (lil artikel wordt verslag geilaaii van een recentverrieht onderzoek naar planningsgedrag vanervaren leerkrachten. Enerzijds wordt hiermeeeen tendens gevolgd, namelijk door het belangvan de cognitieve psychologie hij het onderzoeken de ecologische benadering daarbij te henadriikken. Anderzijds is getracht deze op kritische^vijze te hanteren, door op een aantal, vooralmethodologische, problemen te wijzen die een apriori toepassing van cognitief psychologischemodellen kent. Er wordt ingegaan op een aantaliispecten van onderwijsplanning door ervarenleerkrachten. Aan de orde komen:a. de relatie nissen planningsi)roces en planning.sopgave;b. de stijlen van planning;c. de gehanteerde didactische principes encomponenten bij onderwijsplanning;d. de male waarin ecologische valide data t.b.v.de bovengenoemde aspecten te verkrijgen zijn.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp