Problemen van beginnende leraren: uitkomsten van een literatuurrecherche

Auteurs

  • S.A.M. VEENMAN

Samenvatting

Dit artikel geeft een samenvatting van de uitkomsten van 51 studies die sinds i960 zijn verschenen over de problemen van beginnende leraren in het basis en voortgezet onderwijs.Via een procedure van 'vote counting' zijn 64problemen geïdentificeerd, waarvan de 20voornaamste worden vermeld. De acht problemen die het meest genoemd worden zijn (involgorde): orde, het motiveren van de leerlingen, het omgaan met verschillen tussen leerlingen, het beoordelen van de leerprestaties van deleerlingen, de betrekkingen met de ouders, onvoldoende en/of gebrekkige leermiddelen, hetomgaan met individuele probleemleerlingen entijdgebrek door de zwaarte van de laak.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Problemen van beginnende leraren: uitkomsten van een literatuurrecherche. (2023). Pedagogische Studiën, 59(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15984