Basisalgoritmen in het wiskunde-onderwijs op de basisschool

Auteurs

  • A. TREFFERS

Samenvatting

We beginnen onze beschouwing over het wiskundige cijferen met een schets van de algemene kenmerken. Het belangrijkste verschil met de traditionele aanpak blijkt het streven naar inzichtin de cijferprocedures te zijn. Daarna wordt eenbeschrijving van de vakdidactische en anderwijsleertheoretische achtergronden van het wiskundige cijferonderwijs gegeven, waarbij de implicaties van het werk van resp. Dienes, Bruner,I'iaget, Gal'perin en Resnick aan de orde komen. In de derde paragraaf beschouwen icc deknelpunten in de cijj'erleergang zowel van detheoretische gezichtshoek als van de kant van hetonderzoek, waarbij naar voren komt dat vooralde kwesties van de toepasbaarheid en leerstofordening als kritische punten aangemerkt moetenworden punten die ook in de theoretische omkledingen van het wiskundige cijferen onvoldoende aandacht gekregen hebben. Dan volgteen indicatie van een alternatieve opzet, welkekort aangeduid kan worden als geïntegreerd cijferen volgens het principe van de progressieveschematisering. En ii't' eindigen met een samenvattend overzicht.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Basisalgoritmen in het wiskunde-onderwijs op de basisschool. (2023). Pedagogische Studiën, 59(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15985