Het Duitse 'leerlingwezen':een voorbeeld voorNederland?

Auteurs

  • M. Santema
  • A. Westerhids

Samenvatting

Door dc (jcugd)werkloosheid neemt de aandacht voor de beroepsopleidingen toe. Middelshet verbeteren van de opleidingen en/of hetuitbreiden van capaciteit wordt geprobeerd dekansen van met name de jongeren op een arbeidsplaats te verhogen. Zo stelde het Ministerie van Sociale Zaken onlangs vijfendertigmiljoen beschikbaar voor de opleidingen in hetkader van het ieeriingwczcn (onder meer voorde creatie van pseudoarbeidsplaatsen) enbreidde O. en W. haar experimenten met vernieuwingen in de opleidingen voor 16 tot 18jarigen uit met kort middelbaar beroepsonderwijs (met name bedoeld om de beroepsperspectieven voor jongeren te verbeteren diethans 'tussen wal en schip' vallen). De plannenvan staatssecretaris Hermes om tot het oprichten over te gaan van een vierde pedagogischcentrum voor het 'beroepsonderwijs' (leerlingwezen, participatieonderwijs en . .. overigm.b.o.?) getuigen eveneens van toenemendebelangstelling voor de beroepsopleiding(cn). De voornoemde publikatie had tot gevolgdat een ruim denkend econoom als Tinbergenzich betreffende de problematiek van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, behalve op OostEuropa (polytechnische vorming), ook op het 'duale System' in de B.R.D.ging oriënteren. Dit gegeven en het feit datWesterhuis (1982) in het kader van haar stageen scriptie bij de S.E.R. bezig was met eenverkenning van het leerlingwezen in ons land,vormde een aanleiding om eens naar deB.R.D.variant van het leerlingwezen te kijken. We bezochten in WestBerlijn het Bundesinstituut für Berufsbildung (het B.I.B.B.),een onderzoeks en ontwikkelingscentrumvoor met name het 'duale System''. Kan Nederland iets van de opzet van en de aanpakbinnen het Duitse leerlingwezen leren?

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het Duitse ’leerlingwezen’:een voorbeeld voorNederland?. (2023). Pedagogische Studiën, 59(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15986