De marxistisch-leninistische opvatting over historischepedagogiek in de D.D.R. (ca. 1965-1980)
Samenvatting
Van 1965 af werd in de D.D.R. een einde gemaakt aan de stiefmoederlijke behandeling vande historische pedagogiek. Onder invloed vaneen herbronning in de marxistischleninistischewetenschapsleer bleek dat de histori.sche pedagogiek in het kader van de pedagogische én dehistorische wetenschappen een eersterangsrolmoest gaan vervullen. Op vandaag biedt dezewetenschap achtereenvolgens een wezenlijkehulp bij de verdere ontsluiting van het 'democratische' erfgoed, hij de socialistische vormingvan de massa en van het lerarenkorps, bij deoplossing van de hangende pedagogische problemen, bij het uitstippelen van het toekomstigebeleid en bij de strijd tegen het Westerse imperialisme. Dank zij de goed uitgebouwde infrastructuur heeft het liLstorischpedagogisch onderzoek in OostDuitsland blijkbaar een hogevlucht genomen, wat uiteraard niet belet dat deeenzijdige interpretatie van de (opvoedings)geschiedenis op kritiek werd onthaald.