Leeralgoritmen, heuristieken en instructie-algoritmen

Auteurs

  • L. LEEUW

Samenvatting

De literatuur op het gebied van het leren hanteren vanalgoritmen en heuristieken wordt kritisch beschouwd.Daarbij krijgt met name het werk van Landa aandacht. De door Landa niet aangeroerde of de doorhem niet opgeloste belangrijke vragen op dit terreinWorden behandeld.Er wordt onderscheid gemaakt tussen leeralgoritmen en instructiealgoritmen, waarbij wordt betoogddat aan het ontwikkelen van instructiealgoritmen inhet algemeen te weinig aandacht wordt geschonken.Het standpunt wordt ingenomen dat ook als heuristische processen worden geleerd, werken volgens eeninstructiealgoritme wenselijk is. De pleidooien voor algoritmisering van handelingsvoorschriften en probleemoplossingsprocessen dieLanda met veel verve in de westerse landen weet tehouden, krijgen veel aandacht. En terecht! Een grootdeel van de informatie die in het dagelijks leven totons komt is te vaag, te ingekleed, te weinig analytischgesteld. Niet altijd is de voor de hand liggende, primaire reactie om deze informatie terzijde te schuiveneen juiste en toegestane reactie. Vaak moet, ondanksde frustratie en ergernis over de slecht gestelde infor•^atie, deze toch worden doorgeploegd, omdat aanverplichtingen moet worden voldaan (bijv. invullenvan formulieren) of doelen anders niet bereikt worden (bijv. de weg zoeken in een stad, op de hoogte'^'ijven op belangrijke gebieden). Het pleiten voor"leer helderheid en duidelijkheid op dit terrein is dan"ok een zinvolle zaak en Landa geldt hier als eengoed advocaat die met duidelijk gekozen voorbeelden weet te overtuigen. Dat ook binnen de onder}vijsleersituatie de leerlingen op een aantal gebieden'n het vage kunnen worden gelaten en dat alertheidop het punt van eenduidigheid van te nemen oplos^'ngsstappen de prestatie kan verbeteren, daarvan

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp