Verslaggeving over empirisch onderwijskundig onderzoek ten onzent

Auteurs

  • F.F. Freudenthal

Samenvatting

Het toeval wilde dat ik, een werk van B. S. Bloom'lezende, op beweringen stuitte die bij me twijfels opriepen. Deze beweringen en andere bleken gebaseerd te zijn opongepubliceerde dissertaties van leerlingen van de auteur.Ik slaagde erin me van een deel ervan microfilms te verschaffen. Ik heb de dissertaties geanalyseerd en hun uitkomsten met de citaten bij Bloom vergeleken. Van mijnbevindingen heb ik uitvoerig' alsmede in een verkorte versie' verslag uitgebracht. Een der onderzochte dissertatiesbleek geheel ondeugdelijk te zijn; sommige andere vertoonden minder ernstige tekortkomingen. Het voornaamste resultaat was echter dat Blooms rapportage op velepunten onjuist was en dat de door Bloom geciteerde bronnen zijn conclusies in genen dele rechtvaardigden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Verslaggeving over empirisch onderwijskundig onderzoek ten onzent. (2023). Pedagogische Studiën, 58(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16015