'Vrijheid' als grondbegrip van de pedagogiek (I)

Auteurs

  • J.w. STEUTEL

Samenvatting

'Buiten het bereik van alle opvoeding valt echter demens, wiens rede en zede natuurwetmatig beheerstworden; tevens is alle opvoeden en dus het bestaan vanopvoeders aldus uitgesloten', houdt Langeveld onsvoor (1971, p. 69). Maar Brezinka beweert in krassetaal het tegendeel: 'Ohne die Beziehung zwischen Ursache und Wirkung, "ohne ein Kausalverhältnis zwischen Erzieherund Zögling" lässtsich Erziehung garnicht denken' (1978, p. 43). En de vraag is: wie heefter gelijk? Is opvoeding onmogelijk binnen de optiekvan het 'causale denken' of maakt het causaliteitsbeginsel ('alles heefteen oorzaak') opvoeden eerst mogelijk? Dat is het grondprobleem van deze verhandeling.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp