Methoden voor aanvankelijk lezen: een vergelijking van leesresultaten na één jaar

Auteurs

  • P. REITSMA
  • N. KAPINGA

Samenvatting

Voordat een kind in staat is vlot te lezen, moet er heel wat geleerd en geoefend worden. De meeste kinderen leren op school lezen; er wordt les in gegeven.Leerkrachten volgen daarbij vaak een bepaalde methode. Op basis van een handleiding (brochure ofonderwijzersboek) wordt gekozen voor de stappendie men achtereenvolgens wil bereiken, voor de leerstof die daarvoor geschikt lijkt en voor de activiteitendie men gezamenlijk (kinderen en leerkracht) dientte ontplooien om tot de gestelde doelen te komen.Hoewel er ook gesproken kan worden over 'onderwijsleerpakket' of iets dergelijks, kiezen we hier voorde meer ingeburgerde term' methode'. Een gebruikelijke vraag, waarover menigeen zich reeds het hoofdheeft gebroken en die we nogmaals willen stellen,luidt: welke van de gangbare methodes is de beste?De vraag is niet van vandaag of gisteren (Mathews,

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Methoden voor aanvankelijk lezen: een vergelijking van leesresultaten na één jaar. (2023). Pedagogische Studiën, 58(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16019