Pools-Nederlandse studiedagen over de bijdrage van onderwijssystemen aan sociale gelijkheid, georganiseerd door de Nederlandse Nationale UNESCO Commissie

Auteurs

  • E. Velema

Samenvatting

De bijdrage van onderwijssystemen aan sociale gelijkheid,^as het onderwerp van een discussie die door de Nederlandse Nationale Unesco Commissie van 31 maart tot 3april 1980 in Zandvoort werd georganiseerd. Aan de studiedagen werd deelgenomen door 6 Poolse en 12 Nederlandse beoefenaars van de sociale wetenschappen. De bijeenkomst werd geleid door prof. J. Berting.De bijeenkomst werd geopend door de voorzitster van deNationale UNESCO Commissie, M. Klompé. In haar toespraak schetste zij de genese van de ontmoeting en benadrukte dat de Nederlandse UNESCO Commissie geïnteresseerd is in een voortzetting van deze PoolsNederlandsesamenwerking. Het gesprek dat op deze inleiding volgde, betrof vooralde 'dropvout' en de deelname van dorpsjeugd aan vormenvan hoger onderwijs. Het gebrek aan motivatie om te leren,komt volgens prof. E. Velema niet alleen voort uit hetonderwijssysteem, maar bijv. ook uit de houding van deouders. Het motivatieprobleem is het grootste bij leerlingenvan het m.a.v.o. en l.b.o. Pas op latere leeftijd wil men weergaan leren en er is dan ook een grote belangstelling voor hettweedeweg' onderwijs. Prof. J. Kraak voegde hieraan toe,dat ook de vele vormen van informeel onderwijs van grofe betekenis zijn. Als voorbeelden noemde hij de 'train'ng on the job' cursussen in het kader van het maatschappelijk werk, de vrouwenemandpatie enz. Over de achterstelling van de dorpsjeugd, met name van kinderen vanlandbouwers, verschilden de opvattingen van de Nederlandse deelnemers sterk. Sommigen veronderstelden dat ditslechts een randprobleem is, omdat de verschillen tussenstad en platteland vrijwel verdwenen zijn en landbouwersslechtst 5% van de beroepsbevolking vormen. Volgens W.Meijnen zijn deze jongeren echter duidelijk achtergesteld.A. Darsono voegde hieraan toe, dat de ongelijkheid wordtvergroot, doordat dorpsscholen meestal klein zijn. W.Meijnen benadrukte evenwel ook de sociale functie vandeze dorpsscholen. Er bleek over dit probleem een gebrekaan statistische gegevens te bestaan. Het onderscheid tussenstad en dorp is volgens P. Schaepman bovendien slechtgedefinieerd. Prof. M. Kozakiewicz merkte op, dat hij eenboek schrijft over deze definiëring. In Polen zijn de verschillen tussen dorp en stad echter niet zo groot als de verschillentussen landbouwers en andere beroepsgroepen. Onderscheidingen naar urbanisatiegraad, sekse, etnische minderheden enz. zijn volgens A. Wesselingh minder geschikt alsreferentiepunt voor sociale ongelijkheid. De sociale gelaagdheid acht hij een beter referentiepunt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Pools-Nederlandse studiedagen over de bijdrage van onderwijssystemen aan sociale gelijkheid, georganiseerd door de Nederlandse Nationale UNESCO Commissie. (2023). Pedagogische Studiën, 58(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16021