De pedagogische tijdschriften als bron voor de historische pedagogiek

Auteurs

  • J.M.A. NOORDMAN

Samenvatting

Recente ontwikkelingen in de pedagogiek hebben geleid tot een nieuwe visie op het karakter van de historische pedagogiek. In het verleden werd de historischepedagogiek vooral als pedagogische ideeëngeschiedenis beoefend. Nu bestaat de tendens om de historischepedagogiek op te vatten als sociale geschiedenis van deopvoedingspraktijk in het kader waarvan ook aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van de pedagogische meningsvorming. Periodieken zijn vooreen dergelijke historische pedagogiek een belangrijkebron. In België werd in het begin van de jaren zeventigeen begin gemaakt met een project waarin deze tijdschriftliteratuur voor wetenschappelijk onderzoek beter toegankelijk werd gemaakt. In Nederland wordt hetBelgische voorbeeld nagevolgd, zij het dat een pretentieuzere bewerkingsmethode wordt gebruikt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De pedagogische tijdschriften als bron voor de historische pedagogiek. (2023). Pedagogische Studiën, 58(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16037