Constructie en invoering van de middenschool

Auteurs

  • H.P.M. VRIES

Samenvatting

In dit artikel wordt een tussenbalans opgemaakt tenaanzien van de constructie van de middenschool en deoverdraagbaarheid daarvan naar het landelijk innovatieproces tegen de achtergrond van de doektellingenvan dat proces en de daartoe gehanteerde strategie.De conclusie is dat er ontwikkeling op de afzonderlijke scholen heeft plaatsgevonden, maar dat van eenontwikkeling op landelijk niveau en daarmee vanoverdraagbaarheid nauwelijks kan worden gesproken. Oorzaken hiervoor zijn o.a. de gehanteerde strategie en de te langzaam op gang gekomen ondersteuning. De overtuigingskracht van een op dergelijkewijze geconstrueerde middenschool wordt niet grootgeacht.Doorgaan met de huidige strategie zal dan ook nietleiden tot de realisering en invoering van een middenschool in Nederland.Er wordt tenslotte een alternatief aangedragen vooreen toekomstige ontwikkeling en invoering van demiddenschool, waarbij van verschillende stiategieënvoor afzonderlijke onderdelen van het innovatieproceszoals wetgeving, ontwikkeling en invoering wordt gebruik gemaakt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel