Vormgeving van middenschoolonderwijs

Auteurs

  • J. TERWEL

Samenvatting

'Tussen de werkelijk indrukwekkende hoeveelheidpapier die sinds ongeveer 19681969 volgeschreven isover de middenschool is maar bitter weinig te vindenwaar een middenschoolleraar in zijn praktijk iets meekan doen. Het grootste deel van de discussie over demiddenschool is tot nu toe gegaan over het voor en hettegen van de middenschool. Holle frasen en een flinkedosis demagogie, denk aan de beruchte eenheidsworst,worden daarbij niet geschuwd. Wanneer het echtergaat om de concrete vraag hoe zo'n middenschool ernu feitelijk uit moet zien of wat en hoe leerlingen daarmoeten leren, houden de deskundigen, de polemistenen de journalisten zich opvallend rustig. Het lijkt ersoms op alsof men afwacht wat het vele geploeter op deverschillende experimenten oplevert om zich daarstraks met het onverbiddelijk al dan niet met "wetenschappelijk" gezag bekleed oordeel op te kunnen storten.' (Paul Tesser, 1980, blz. 104}. Deze discussiebijdrage is als volgt opgebouwd. Nadefiniëring en standpuntbepaling met betrekking tothet begrip schoolconcept in paragraaf 1 wordt inparagraaf 2 een beschrijving en analyse gegeven vaneen aantal schoolconcepten voor de middenschool inNederland. De kern van deze tweede paragraafwordt gevormd door een globale beschrijving en bespreking van 4 middenschoolconcepten aan de handvan drie kenmerken of dimensies van emancipatorisch onderwijs die zijn afgeleid uit de adviezen vande I.C.M. Paragraaf 3 gaat in op de vormgeving vande (emancipatorische) middenschool in het innovatieproces. Daarbij wordt de middenschool in Heythuysen als exempel gebruikt. Aan de hand van hetexperiment Heythuysen wordt de noodziiak van curriculumontwikkeling en onderzoek geïllustreerd. Ineen laatste paragraaf 4 geef ik enkele suggesties vooreen vorm van curriculumonderzoek die als ontwikkelingsonderzoek kan worden getypeerd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel