Psychologen over het kind. 6. Informatie over de ontwikkeling van en hulpverlening aan kinderen en jeugd.

Auteurs

  • J.J. Veerman

Samenvatting

In een eerste studie omtrent taalstoornissen trekt Marshall van leer tegen het overbeklemtonen van het belang vanaangeboren variabelen en dit op twee terreinen. Zowel dein de neuropsychologie populaire interpretatie van taalpathologieën in termen van ontwikkelingsachterstand in desnelheid en de mate van hersenhemisfeerlateralisatie, als dedoor Chomsky geïnspireerde nativistische benadering vantaalverwerving worden scherp bekritiseerd. Als één van demogelijke interventiestrategieën bij leesgestoorde kinderen, vermeldt de auteur het veranderen van het kind zodathet in het vervolg een normale taalomgeving aankan. Daarvoor zijn procesmodellen van taalstoornissen vereist. Bijzonder interessant in dit verband is het werk van Compton,die zich bij de analyse en therapie van dergelijke stoornissenricht op onderliggende duidelijk te identificeren inadequatefonetische regelsystemen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Psychologen over het kind. 6. Informatie over de ontwikkeling van en hulpverlening aan kinderen en jeugd . (2023). Pedagogische Studiën, 58(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16046