Zelfstandige kennisverwerving als aspect van het wetenschappelijk denken

Auteurs

  • H.J.M. OERS

Samenvatting

Zoals bekend, begint in ons onderwijs langzaam maar zeker het streven op gang te komen om het wetenschappelijk denken bij leerlingen al in een vroeg stadium tot ontwikkeling te brengen. Dit streven wordt gevoed vanuit een besef van de invloed diede wetenschap heeft op ons persoonlijk en maatschappelijk leven. Tegen die achtergrond moet deontwikkeling van het wetenschappelijk denken bijleerlingen dan ook als belangrijke onderwijsdoelstelling worden beschouwd. Daar komt bij, dat we invergelijking met een aantal decennia geleden optimistischer zijn t.a.v. de mogelijkheden om deze ontwikkeling daadwerkelijk te stimuleren: empirischkan bijvoorbeeld aangetoond worden, dat vormenvan abstractsymbolisch denken eerder binnen hetbereik van kinderen komen, dan bijvoorbeeld detheorie van Piaget deed vermoeden. Voorts is het* Bewerking van een voordracht gehouden op de NederlandsBelgische conferentie 'Onderzoek van de onderwijsleerprocessen' te Utrecht, 1011 december 1980.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Zelfstandige kennisverwerving als aspect van het wetenschappelijk denken. (2023). Pedagogische Studiën, 58(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16048