Interne differentiatie bij zwakke lezers op basis van taakspecifieke gegevens (I)

Auteurs

  • A. DOORN

Samenvatting

Interne dijferentiatie van leerlingen met specifiekeleesproblemen is een onderzoeksterrein dat om theoretische maar vooral ook praktische redenen relevant is.Tot nu toe heeft het empirisch onderzoek echter weinigbruikbaars opgeleverd, o.a. omdat de criteria voordifferentiatie niet taakspecifiek genoeg gekozen werden. In een tweetal onderzoeken van exploratieve aardhebben we getracht om enig licht te werpen op ditprobleem. In het eerste onderzoek werd nagegaan inhoeverre de flexibiliteit van de leesvaardigheid d.i. demate waarin leerlingen hun leesstrategie aanpassen aande eisen die de leesinhoud stelt te gebruiken is alsdifferentiatiecriterium. Van twee groepen kinderenfnet specifieke leesproblemen, die sterk verschilden inleeftijd maar overeenkwamen in leesniveau, bleek dejongere groep over een grotere flexibiliteit te beschikken dan de oudere groep. In het tweede onderzoekwerd onderzocht in hoeverre twee leesstrategieën diebij zwakke lezers voorkomen sterk spellend en sterkradend lezen samenhangen met een verschillend effect van twee korte instructies. Hoewel spellend lezeneen iets gunstiger stiategie lijkt te zijn dan radend lezen,zijn de resultaten niet van dien aard dat verder strekkende conclusies getrokken kunnen worden.In het tweede deel van dit artikel zullen we dezeresultaten bediscussiëren en enige suggesties doen voorhet verdere onderzoek naar de diagnostiek en de behandeling van specifieke leesproblemen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Interne differentiatie bij zwakke lezers op basis van taakspecifieke gegevens (I). (2023). Pedagogische Studiën, 58(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16049