Onderwijsveranderingsstrategieën voor de tachtiger jaren

Auteurs

  • P.N. Appelhof

Samenvatting

IMTEC staat voor 'International Movements Towards^ucational Change'. Het is een in 1977 opgerichte stichting gevestigd in Oslo, en voortgekomen uit de OECD(Organization for Economic Cooperation and Developnient)/CERI (Centre for Educational Research and Innovation) in Parijs.Vóór 1977 organiseerde IMTEC onder OECDvaandelcursussen en verrichtte onderzoek op het gebied van onderwijsinnovatiebeleid.IMTEC als organisatie is nu het communicatiepunt vaneen internationaal netwerk waar zo'n 4000 onderwijsspepialisten op verschillend terrein in 40 landen meer of minderintensief bij zijn betrokken. Directeur van IMTEC is dr. PerDalin. Daarnaast telt het bureau in Oslo een 8tal medewerkers. De stichting kent ook een bestuur; voorzitter vanhet stichtingsbestuur is prof. dr. J. Goodlad. Per Dalin was•n het begin van de jaren zeventig directeur van 'Fors«iksradet', het nationale bureau voor onderwijsinnovatie inNoorwegen en een van de belangrijkste adviesorganen voorde regering m.b.t. het onderwijs. Toen de socialistischeregeringscoalitie werd vervangen door een conservatievemoest Dalin zijn post veriaten en werd medewerker vanOECD/CERI in Parijs. Hij heeft zich in de loop der jareninternationaal georiënteerd op het terrein van onderwijsinnovatie. Twee belangrijke publikaties van hem zijn: Casestudies of educational Innovation; OECD, Paris, 1973 enLimits to educational change; McMillan, London, 1978.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderwijsveranderingsstrategieën voor de tachtiger jaren. (2023). Pedagogische Studiën, 58(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16050