Curriculumentwicklung in internationalen Vergleich

Auteurs

  • N.A.J. Lagerweij

Samenvatting

Bovenstaande bundel bestrijkt een boeiend en gecompliceerd studieterrein. Het betreft studies waarin een tweetal,doorgaans naast elkaar staande, vakgebieden binnen deonderwijswetenschappen, t.w. curriculumtheorie en vergelijkende onderwijskunde, tezamen aan de orde zijn. Hoewel er hier duidelijk sprake is van elkaar overlappendevakgebieden, zijn vergelijkende studies inzake curriculumontwikkeling in verschillende landen vrij zeldzaam. Demeest bekende studie, t.w.: M. Johnson (Ed.), Curriculumdevelopment a comparative study, dateert van 1974 en isthans verouderd. Enigszins verwant is het boek van K. Frey,K. Aregger, D. Kallos, U. Lundgren, Curriculumreformunter europäischen Perspektiven, Frankfurt a/Main, 1978.Hierin is echter het vergelijkend element nauwelijks uitgewerkt. Voornamelijk wordt nagegaan onder welke voorwaarden een coöperatieve curriculumontwikkeling in Europa mogelijk is. De vele dimensies die aan de thematiek te onderscheiden zijn komen in dit boek markant naar voren. Het niet volgens een vast patroon werken gaf mij bij lezing een gevoelvan onevenwichtigheid. Soms ontstaat de vraag of bepaaldeontwikkelingen in het ene land zich ook voordoen in anderelanden. De bundel geeft dan niet de gewenste informatie.Het totaal levert echter, zoals ook in het slothoofdstukblijkt, tengevolge van de gekozen werkmethode een verdieping en verrijking op van het studiegebied.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp