Ideeënproduktiviteit

Auteurs

  • B.J. WOLTERS

Samenvatting

In de literatuur betreffende (creatief) denken wordt onder allerlei benamingen een onderscheid gemaakt in twee denkaspecten, namelijk in rationeel denkenen in verbeeldend denken. In het door Guilford geïnspireerde empirisch onderzoek met betrekking tot derelatie tussen intelligentie en 'creativiteit', blijktsteeds een samenhang tussen heide aspecten te bestaan. De in het kculer van de associatietheoretischeopvatting van creativiteit ontwikkelde test van Wallach en Kogan blijkt geen significante samenhang tevertonen met intelligentietests. Empirisch is vastgesteld dat (sommige) voorspellingen op grond van deassociatietheorie niet houdbaar bleken. Via 'lowlevel' theorievorming, dat wil zeggen het ontwikkelen van 'stukken' theorie waarbij men zich zo weinigmogelijk van de feiten verwijdert, kan worden aangetoond dat de test van Wallach en Kogan vooralbetrekking heeft op factor DMU, divergente produktie van semantische eenheden, van het 'StructureofIntellect' model van Guilford.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel