Symposium 'De cognitieve variabelen in het onderzoek van onderwijzen'. K.U. Leuven, Afdeling Didactiek en Psychopedagogiek, 14-16 juni 1979

Auteurs

  • J. Lowyck

Samenvatting

Prof. Dr. E. De Corte (Afdeling Didactiek en Psychopedagogiek, K.U. Leuven) opende het symposium met een referaat 'Researchon teaching: present and future'. Daarinwerden diverse benaderingen van onderzoek van onderwijzen geschetst. Vanuit de bespreking van een recentrapport over de 'Beginning Teacher Evaluation Study'(BTES) werd een aantal belangrijke tekorten in hetgangbare onderzoek gesignaleerd. Vooral het achterwegeblijven van de procesbenadering is een duidelijk hiaat in deoverigens interessante BTESstudie. Op grond van de gegeven kritiek werd een model ontworpen waarin een meervolledig beeld wordt geschetst van zowel de externe als deinterne variabelen die in het onderz(x;k van onderwijzenaan bt>d kunnen komen. Tijdens de discussie werd vooralgezocht naar de plaats en de waarde van de diverse variabelen in hun onderling verband. De complement;iriteit vanonderzoek naar externe en interne variabelen werd sterkbenadrukt. Het iiangeboden raamwerk bleek alvast eeninteressant uitgangspunt voor de ordening van verschillende types onderzoek.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Symposium ’De cognitieve variabelen in het onderzoek van onderwijzen’. K.U. Leuven, Afdeling Didactiek en Psychopedagogiek, 14-16 juni 1979. (2023). Pedagogische Studiën, 57(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16094