Onderzoek naar effecten van sociale interactie op de cognitieve ontwikkeling van kinderen

Auteurs

  • W. DOISE

Samenvatting

Het is onze bedoeling in een reeks van drie artikelenhet Nederlandse lezerspubiieit te informeren overhet onderzoek betreffende de sociale opbouw van deintelligentie, dat door W. Doise en zijn medewerkersvan het begin van de zeventigerjaren af in Genève opgang is gebracht en waaraan sinds enkele jaren wordtdeelgenomen vanuit de vakgroepen sociale psychologie en ontwikkelingspsychologie van de Katholieke Hogeschool te Tilburg.In dit artikel 'Onderzoek naar effecten van socialeinteractie op de cognitieve ontwikkeling vankinderen' worden de achtergrond en de voorlopigebevindingen van het onderzoeksproject, zoals zichdat in Genève heeft ontwikkeld, geschetst. Daarnawordt gerapporteerd over een tweetal in Tilburguitgevoerde experimenten, wtuirin dieper wordtingegaan op enkele aspecten van de probleemstelling. Het tweede artikel handelt over 'Sociocognitiefconflict en cognitieve ontwikkeling', het derdeartikel over 'Sociale markering en cognitieveontwikkeling'.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderzoek naar effecten van sociale interactie op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. (2023). Pedagogische Studiën, 57(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16096