Onderwijsprogramma's gericht op de sociale ontwikkeling: een overzicht en een uitzicht

Auteurs

  • J.R.M. GERRIS

Samenvatting

In dit artikel wordt ingegaan op de problematiek diesamenhangt met de tendens om in het onderwijsmeer aandacht te schenken aan onderwijsdoelstellingen op het gebied van de sociale ontwikkeling.Aan de hand van een descriptieve analyse van eenaantal onderwijsprogramma's die zich richten opaspecten van de sociale ontwikkeling worden devolgende probleemgebieden aan de orde gesteld:a) definities en juncties van dergelijke onderwijsprogramma'sb) conceptualisering en jimderingc) doelstellingend) uitvoering en implementatiee) evaluatieNaast een overzicht van en inzicht in een aantalondenvijsprogramnia's wordt in dit kader ookingegaan oj) de noodzaak van een bezinning op hetalgemene onderwijs en/of opvoedingsdoel, indienmen wil komen tot een verantwoorde beïnvloedingvan de sociale ontwikkeling. Dit resulteert in deessentiële vraag naar de belangrijkste onderwijsdoelstellingen op het gebied van de socialeontwikkeling die in de school zxmden moeten wordennagestreejd. Het betreft hier niet alleen het kleuterof basisonderwijs, maar ook het voortgezet onderwijs.Tenslotte worden enkele suggesties gedaan voorverder onderz.oeks en ontwikkelingswerk dat nodigis om te komen tot een adequate begeleiding van desociale ontwikkeling van het kind in het onderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderwijsprogramma’s gericht op de sociale ontwikkeling: een overzicht en een uitzicht. (2023). Pedagogische Studiën, 57(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16097