Onderwijsvisies: een fictie?

Auteurs

  • F. KOOPMANS

Samenvatting

In een onderzoek hebben we geprobeerd antwoordte geven op de vraag hoe de opvattingen vanpersbnen, werkzaam in de praktijk van het universitaire onderwijs, zich verhouden tot een drietal uit deliteratuur af te leiden onderwijsvisies; te weten: eenberoepsgerichte, een studentgerichte en een maatschappijkritische onderwijsvisie. Hiertoe is aan eensteekproef van wetenschapsbeoefenaren, werkendbij de Rijksuniversiteit van Utrecht, een lijstvoorgelegd met stellingen die standpunten weergeven van voorstanders van de betreffende visies.Gevraagd is in hoeverre men het met de stellingeneens is. Met behulp van correlatie, cluster enfactoranalyse is nagegaan op welke wijze deantwoorden samenhangen. Teneinde een indruk vande betrouwbaarheid van de resultaten te krijgen is desteekproef onderverdeeld in twee groepen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel