Relaties tussen sociaal emotioneel functioneren en schoolprestaties van leerlingen in kleuter- en basisonderwijs
Samenvatting
Het sociaal emotioneel gedrag blijkt in allegroepen systematisch samen te hangen met schoolprestaties beoordeeld door de leerkracht. Gedrags!>chalen Werkhouding (standvastig, gehoorzaam en^'olhardend) en Vrijmoedigheid (druk, zelfverzekerd,^azig en op de voorgrond treden) verklarenongeveer de helft van de variantie in gelijktijdig, 35en 30% in I resp. 2 jaar later beoordeeldeSchoolprestaties. Intelligentievariabelen als tweedegroep in de regressievergelijking opgenomen voegtdaar ongeveer 5% aan toe in gelijktijdige modellenen Wc) 12% in de predictieve. Individuele gegevens,('Is laatste groep toegevoegd, kunnen de multiplecorrelaties niet significant verhogen. De gelijktijdigeprestaties op objectieve leestoetsen hangen samenmet Werkhouding (9%) en Intelligentie (31%). Het('andeel van sociaal emotioneel gedrag in de'^'erklaarde variantie wijkt derhalve aanzienlijk af^'an wat voor gedragsbeoordelingen is gevonden.Sociale Omgang (vijandig) en Emotionaliteit (kalmen onaßtankelijk) vertonen geen systematischerelaties met schoolprestaties. Hoewel de gedragsbeoordelingen gecontamineerd kunnen zijn met de"eoordelingen van de schoolprestaties, kunnen deresultaten worden beschouwd als een ondersteuning^'an de validiteit van leerkrachtbeoordelingen en hun^bruikbaarheid voor de vroegtijdige onderkenningkinderen met een verhoogde kans op latereleermoeilijkheden.