Cognitieve ontwikkeling en wiskunde-onderwijs

Auteurs

  • L. STREEFLAND

Samenvatting

Over de relatie cognitieve ontwikkeling en onderwijsis al veel geschreven. Vooral de inhoud van de theorieën van sovjetpsychologen gaf hiertoe aanleiding^.In dit artikel wordt ingegaan op enkele aspecten vandeze relatie. Het betreft dan het wiskundeonderwijsin het algemeen, zij het dat hierbij exemplarisch tewerk moet worden gegaan.Na de inleiding, waarin op begripsvorming inbrede zin wordt ingegaan, vindt een beschouwingplaats van wiskundeonderwijsconstructie zoals diein de Sovjetunie en daarbuiten onder invloed vanDavydovs en Gal'perins theorieën is of wordt uitgevoerd.In een volgende paragraaf wordt het traditionelerekenonderwijs beschouwd in relatie tot de cognitieveontwikkeling en de Davydovaanpak bij wiskundeonderwijsconstructie .Vervolgens wordt, op basis van een concrete onderwijsbeschrijving, een alternatieve weg van wiskundeonderwijsontwikkeling geschetst, die resulteert in een standpuntbepaling van de auteur metbetrekking tot de wenselijkheid van het geschetstealternatief.In een 'Ten besluite' worden de belangrijksteoverwegingen van het betoog samengevat in devorm van conclusies.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp