Kwalitatief-psychologische analyse van het oplossen van aanvankelijke rekenopgaven bij 6 ä 8-jarige basisschoolleerlingen

Auteurs

  • E. CORTE
  • L. VERSCHAFFEL

Samenvatting

In de onderwijspsychologie en meer bepaald in de studie van het (leren) probleemoplossend denken zijn recent enkele duidelijke ontwikkelingstendensen aanwijsbaar (De Corte, 1979). Een eerste belangrijke evolutie is de verschuiving van een louter prestótiegerichte benadering naar de bestudering van demeer procesmatige aspecten van het denken. Tentweede, waar vroeger in de leerpsychologische onderzoekingen vooral artificiële problemen werdenaangewend, wordt thans meer en meer met levensechte, schoolrelevante taken gewerkt; daardoorneemt de ecologische validiteit van de studies toe,terwijl men toch poogt ook de interne validiteit tewaarborgen. Ten derde, er gaan steeds meer stemmen op om de tegenstelling tussen theorievormingen optimalisering of anders, tussen 'basic' en 'applied research' als een steriele en zelfs als eenschijntegenstelling te beschouwen. Het onderhavigonderzoek van het (leren) probleemoplossend denken met iumvankelijke rekenopgaven bij 6 ä 8jarigebasisschoolleeriingen, situeert zich binnen dezeontwikkelingslijnen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Kwalitatief-psychologische analyse van het oplossen van aanvankelijke rekenopgaven bij 6 ä 8-jarige basisschoolleerlingen. (2023). Pedagogische Studiën, 57(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16129