Het didactisch lees-spellingonderzoek. Het didactisch onderzoek van het voorbereidend en aanvankelijk lezen en zuiver schrijven

Auteurs

  • N.F. Noordam

Samenvatting

Deze publikatie heeft geen wetenschappelijke pretentiesen is duidelijk praktijkgericht. De auteur is er in geslaagdeen aantal belangrijke aspecten van het didactisch leesspellingonderzoek op een overzichtelijke manier bijeen tezetten. Bovendien klinkt in de wijze waarop bepaaldeonderdelen gepresenteerd worden duidelijk een stuk praktijkervaring door. Onderzoek heeft immers :uingetoond dat de voorspel'ende waarde van leesrijpheidstests te gering is om deze^sen als een soort conditio sine qua non te beschouwen.^el kan men zeggen, dat als een leerling imn die eisenVoldoet het Ieren lezen waarschijnlijk gemakkelijker zalverlopen. Uit het proefschrift van Sixma blijkt immers, dateen aantal leerlingen die aanvankelijk aan deze eisen nietvoldoen en gewoon leesonderwijs ontvangen na enige tijdwel aan de gestelde lees voorwaarden voldoen, zonder eenvoorbereidend programma te hebben gevolgd en bovendien bevredigende leerresultaten behalen. Bij het verantwoord hanteren van leesvoorwaardentoetsen moet mendit wel weten en dit komt in de tekst te weinig tot uiting.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het didactisch lees-spellingonderzoek. Het didactisch onderzoek van het voorbereidend en aanvankelijk lezen en zuiver schrijven. (2023). Pedagogische Studiën, 57(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16132