Studievaardigheden voor de Basisschool: Leren omgaanmet teksten (I)

Auteurs

  • W. KOK
  • C. BOONMAN
  • G. BEUKHOF

Samenvatting

In dit artikel wordt het theoretisch kader beschrevenvan het project STUBA (Studievaardigheden voorde Basisschool), dat zich richt op het verbeteren vanhet studiegedrag. Studeren, gedefinieerd als hetproces waarhij leerlingen zelfstandig informatieverwerx'en en venverken, wordt vanuit een cognitivistische benadering beschreven. Na een kort overzicht van de 'niveaus van informatieverwerking' ende structiuir van het lange termijn geheugen, wordtkort de 'theorie van het complexe leren' met betrekking tot tekstverwerking geschetst. Tekstverwerkingwordt vanuit een tweetal invalshoeken bestudeerd.Enerzijds de schematatheorie (Ausubel, 1963,1968;Norman, 1978; Rumelhart INornuin, 1978), die driemanieren onderscheidt waarop nieuwe informatiekan worden verwor\'en: 'accretion', 'restructuring'en 'tuning', anderzijds de 'propositie benadering',voortkomend uit de taalwetenschappen en gerichtop de tekst en tekststructuren (Kintsch, 1977'"^: VanDijk, 1977'"^). Aangetoond wordt dat beide benaderingen niet strijdig met elkaar zijn, maar veeleercomplementair.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Studievaardigheden voor de Basisschool: Leren omgaanmet teksten (I). (2023). Pedagogische Studiën, 57(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16133