Inleiding in de onderwijspsychologie

Auteurs

  • H. Coonen

Samenvatting

Onderwijspsychologie is een vorm van toegepaste psychologie die tot taak heeft de systematische bestudering vanonderwijsleerprocessen en van de factoren die daarop vaninvloed zijn. Deze factoren kunnen worden opgesplitst intwee grote groepen: kenmerken van leerlingen enerzijds,en situationele factoren anderzijds. In dit werk wordt deleerling centraal gesteld. Zo wordt het gedrag van leerkrachten een 'omgevingsfactor'.De nadruk ligt duidelijk op de cognitieve aspecten vanonderwijs, op leren als kennisverwerking. Doel is een inleiding te brengen die kan gebruikt worden bij een opleiding tot onderwijskundige, en bij de lerarenopleiding.Daarnaast gaat grote aandacht naar het opstellen van spelregels voor onderwijspsychologisch onderzoek.In het eerste hoofdstuk wordt een algemeen kader geschetst. Terecht wordt beklemtoond dat voor het uitwerken van optimale onderwijsarrangementen niet alleenkennis van de leerstof nodig is, maar ook (vooral?) rekening moet gehouden worden met de wijze waarop de informatie door de leerling wordt verwerkt. In dat verbandworden dan enkele belangrijke aspecten besproken van deonderwijsleertheorieën van Ausubel, Gagné en Bloom.Tenslotte wordt ingegaan op de verschillende onderzoeksmethodes die in de onderwijspsychologie wordengebruikt. Men opteert duidelijk voor de ATImethode (AptitudeTreatment Interaction): conform het uitgangspuntdat de leerling centraal plaatst, wordt gesteld dat bestexpliciet kan worden gezocht naar interacties tussen geschiktheid en behandeling. Het tweede hoofdstuk, waar leerlingkenmerken aan deorde zijn. wordt dan ook consequent in ATIoptiek opgevat. Interindividuele verschillen in intelligentie, presUitiemotivatie en cognitieve stijl worden besproken in het lichtvan mogelijke interacties met specifieke onderwijsmethodes. Er wordt dus afgestapt van het zoeken niMir de idealemethode voor«//« leerlingen. In de plaats komt het differentiëren van onderwijsmethodes in functie van specifiekepsychologische karakteristieken van leerlingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel