GEON: Ervaringen met en evaluatiegegevens over de programmaonderdelen

Auteurs

  • A.K. VRIES

Samenvatting

Direct aansluitend op het artikel 'Inhouden en achtergronden van de inservicetrainingscursussen in hetGEONproject" Pedagogische Studiën, 1980 (57)worden hier ervaringsgegevens beschreven en vancommentaar voorzien van het werken met de atrsussen. Aan de orde komen: begeleiding; zelfstandig werken; buurtgezinschool; verwoorden van probleemgedrag; takenreeksen; voorspellen en reageren. Uitdeelnamegegevens van de leerkrachten blijkt datslechts een deel van het inservicetrainingspakket intensief gebruikt is. In de slotparagraaf wordt stilgestaanbij het kwalitatieve verschil tussen het veelgebruiktezelfstandig werken en de buurtgezinschool activiteiten enerzijds en het minder gebruikte overige deel vanhet projectaanbod anderzijds. Over het GEONproject wordt, o.a. in de vorm vanartikelen in Pedagogische Studiën, uitvoerig gerapporteerd omdat de resultaten van dit experimenteleproject opmerkelijk zijn, vergeleken niet de meestevan soortgelijke activeringsprogramma's in de Verenigde Staten en elders. Een plaatsbepaling werdgegeven in een artikel in Pedagogische Studiën (57(3) 1980) en een overzicht van de evaluatieaanpak inPedagogische Studiën (57 (4) 1980). In het artikeldat in oktober 1980 verscheen werden de implementatiedoelen van het GEONmiddelenpakket beschreven. Onderstaand artikel sluit bij het vorige aanmet een verslag van de bevindingen van het werkenmet onderdelen uit het middelenpakket. Als zodanigvullen beide artikelen elkaar aan. Het uitvoerig stilstaan bij het gebruikte programma leek noodzakelijkom buitenstaanders een beeld te geven van de activiteiten die ten behoeve van scholen in achterstandssituaties hebben plaatsgevonden, opdat men de uitkomsten van de summatieve evaluatie die in eenvolgend, afsluitend artikel gerapporteerd zullen worden, beter op hun betekenis en omvang kan schatten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

GEON: Ervaringen met en evaluatiegegevens over de programmaonderdelen. (2023). Pedagogische Studiën, 57(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16140