Onderwijs aan banden

Auteurs

  • C.E. Vervoort

Samenvatting

'Onderwijs aan banden' een verduidelijkende ondertitelzou dit boek niet misstaan hebben is de Nederlandsevertaling van een in 1974 verschenen boek van HelmutFend, waarvan de oorspronkelijke titel luidt 'Gesellschaftliche Bedingungen schulischer Sozialisation'. Dit boekvormt het eerste deel van de reeks 'Soziologie der Schule',in welke serie inmiddels nog drie andere delen verschenenzijn waarvan Fend óf de enige, óf medeauteur is. Bovendien verscheen kort geleden van zijn hand 'Theorie derSchule', een werk van 400 bladzijden, waarvan Fend zelfzegt dat het gezien moet worden als de samenvatting vantien jaar theoretische en empirische onderwijssociologische arbeid. Wat Fend daarover te melden heeft is ongetwijfeld demoeite waard, maar biedt na alle onderzoek op het gebiedvan de ongelijkheid van onderwijskansen en de stortvloedvan publikaties over de reproduktiefunctie van het onderwijs, die daarop is gevolgd, betrekkelijk weinig nieuws. DeNederiandse lezer, die op grond van wat op p. 36 wordttoegezegd een 'kritische uiteenzetting' verwacht over 'deexterne systeemvoorwaarden waaronder onderwijssystemen tegenwoordig functioneren' door de auteur aangeduid als 'de centrale opgave van deze studie' zal zichongetwyfeld bedolven voelen onder de vracht aan Duitscijfermateriaal, waarvan hem de relevantie in het kadervan de beloofde 'kritische uiteenzetting' niet altijd evenduidelijk zal zijn. Hij komt het beste aan zijn trekken in desamenvatting van dit hoofdstuk, 'problemen van een functionele analyse', die, in kort bestek, aangeeft wat de mogelijkheden en beperkingen van een fiinctionele analyse vanonderwijssystemen zijn.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel