Aspecten van leerplanevaluatie

Auteurs

  • W.J. Nijhof

Samenvatting

Op 3 en 4 oktober j.1. heeft een symposium plaatsgevonden te Veldhoven n.a.v. het 10jarig bestaan van hetCentraal Instituut voor Toetsontwikkeling. Het symposium droeg als titel 'Aspecten van leerplanevaluatie' en alsondertitel 'organisatie en instrumentontwikkeling'.De samenstellers van het symposiumprogramma formuleerden als doelstelling: De deelnemers informeren over devoor en nadelen van centralisatie/decentralisatie bijleerplanevaluatie, over de eisen die aan evaluatieprocedures en instrumenten moeten worden gesteld en overnieuwe ontwikkelingen binnen de leerplanevaluatie. Intotaal stonden op de deelnemerslijst rond 135 mensen.Daarbij viel op dat de CITOmedewerkers in grote getaleaanwezig waren (± 40), de SLO was met een redelijkaantal mensen aanwezig evenals de Stichting voorOnderzoek van het Onderwijs. Voorts trof ik deelnemersuit de uitgeverswereld, uit landelijke en plaatselijkebegeleidingsdiensten en uit (para) universitaire instellingen. Ook was staatssecretaris Hermes uitgenodigd. Hijmoest echter afzien van deelname in deze woelige periodeVoor het kabinet en de onderzoekerswereld.Het symposium bestond uit plenaire voordrachten enpaperlezingen in parallelsecties met voldoende mogelijkheid voor discussie.In dit verslag zal ik me beperken tot deplenaire voordrachten. Na enkele maanden verschijnt eensymposiumboek waarin alle bijdragen worden gebundeld.De geïnteresseerde kan daarin de teksten van alleVoordrachten vinden. Deze weergave van een symposiumbevat uiteraard de subjectieve indrukken van eendeelnemer.Met de doelstelling van het symposium in gedachten vielhet op dat aandacht werd besteed aan de eisen die aanevaluatieprocedures en instrumenten moeten wordengesteld en aan 'nieuwe' ontwikkelingen binnen deleerplanevaluatie. Het vraagstuk van de centralisatie en decentralisatie kwam slechts zeer zijdelings in de diskussies aan de ordevia vertegenwoordigers van SLO, uitgeverijen en de8ene(n) die de voordrachten hielden. Vooral de gedachtewisselingen (en zachte prikken) die SLOvertegenwoordigers en evaluatoren uit Citohuize ten beste gaven, lietenzien dat de nationale taakverdeling t.a.v.evaluatie enleerplanontwikkeling niet zo helder is. In het licht van deveranderende aanpak in het onderwijs t.a.v. schoolwerkplanontwikkeling, leergangconstructie e.d. ligt het voorvelen voor de hand dat een veel duidelijker relatie (of zelfsintegratie?) tussen de Stichting voor Leerplanontwikkelingen CITO zou moeten worden nagestreefd. Een explicietevoordracht daarover hebben we echter gemist.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel