De problematiek van de onderwijsvaardigheden

Auteurs

  • J. Lowyck

Samenvatting

In het onderhavig artikel wordt ingegaan op de^etekenis die aan het begrip 'onderwijsvaardigheid'" toegekend in de Amerikaanse literatuur. Erborden twee interpretaties van de term onderkend,1. een analytische en een cognitieve. Omdat erindeze echter weinig precisie te onderkennen valt,^ordt aanvulling gezocht in de psychologischestudies van vaardigheden, resp. van vaardig gedrag. te Cambridge (Groot Brittannië) zijn ontstaan.öir geeft aanleiding tot een kritische reflectie over degaarde van het tot op heden gehanteerde vaardigheidsmodel voor leerkrachten.Tijdens het jongste decennium is er in hetNederlandse taalgebied een groeiende aandacht^aar te nemen voor de problematiek van deJ^digheidstraining bij (aanstaande) leerkrachten,'^en poogt weg te komen uit de z.g. onwetenschappelijke, resp. voorwetenschappelijke praktijkopleiding door uit te gaan van een meer systematisch en^^erk technisch georiënteerd trainingsmodel. Er is™ertoe hoofdzakelijk steun gezocht in de Ameri■^^se onderwijskundige literatuur.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel