Processen van probleemoplossen: Vergelijking van een Amerikaanse en een Europese visie
Samenvatting
Het analyseren van de vaardigheid in het probleemoplossen als onderwijsdoel vormt een belangrijk object van onderzoek binnen de huidige onderwijspsychologie. Onder invloed van de cognitieve psychologie worden de processen van het probleemoplossen momenteel in de U.S.A. vooral bestudeerd vanW de 'informationprocessing approach'. Een be'^ngrijke stroming in het Europese onderzoek, dienaar wortels in ruime mate vindt in de Sovjetunie enaie ook bij ons reeds is doorgedrongen, benadertdenken en probleemoplossen vanuit eennandelingspsychologische opvatting. Tot nog toenebben beide richtingen zich vrijwel geheel onafnankelijk van elkaar ontwikkeld. Daardoor ontstaatSevaar dat ze zich op den duur eerder tegenelkaar zullen afzetten, in plaats van te komen tot een^l^aachtenwisseling die ongetwijfeld voor beide rich'ngen vruchtbaar kan zijn. Een dergelijke gedach^nwisseling kan wellicht het best op gang gebracht'orden op grond van punten van convergentie tusjn de twee benaderingen. In deze bijdrage wordt^epoogj pffj dergelijke punten van overeenkomstj ''' ^^'ijzen. Hiertoe wordt exemplarisch het recen^^ onderzoekswerk van Resnick en Glaser besproPrn 'informationprocessing apach'.