Interdisciplinaire Onderwijskunde: modellen voor een Wetenschap

Auteurs

  • W. WARDEKKER,

Samenvatting

Hoewel in Nederland sinds een aantal jaren deonderwijskunde 'interdisciplinair' genoemd wordt,'s er over de vraag wat interdisciplinariteit vanWetenschap en van opleiding nu eigenlijk is nog'^aar weinig gediskussieerd. Het artikel van Bülte en*'ltema 'Enkele aspecten van een interdisciplinaireOpleiding' heeft deze diskussie een stap vooruitSeholpen.^Is vervolg daarop wordt een poging gedaan een'Aantal opvattingen over interdisciplinaire wetenschapsbeoefening te analyseren. Uitgangspunt is desfelling^ dat wetenschap bedreven wordt vanuit een'^e^earchprogramma. De opvatting dat interdisciplinariteit samenvalt met teamwerk is daarmee niet inovereenstemming te brengen. Andere opvattingenSeven alleen formele aspecten aan, maar geen'nhoudelijke basis. Tenslotte wordt de opvatting uitgewerkt, dat'Onderwijskunde ontstaat vanuit de konvergentie vanfnken in verschillende disciplines, een konvergente die samenhangt met ontwikkelingen in hetonderwijs. Vanuit dit startpunt staat onderwijs'^nde voor de opdracht, haar researchprogrammaVoor zichzelf te verhelderen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Interdisciplinaire Onderwijskunde: modellen voor een Wetenschap. (2023). Pedagogische Studiën, 56(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16180