Een opmerkelijk geluid uit de U.S.A.

Auteurs

  • M. Santema

Samenvatting

Onlangs verschenen van de hand van enkele Amerikaanseinstitutionele economen een tweetal belangwekkende studies. Te weten: Camoy, M. en Levin, H.M. (red.); The limits of educational reform, David Mc Kay Company, Inc., NewYork. 1976, 290 pag. Bowles, S. en Gintis, H.; Schooling in capitalist America (Educational reform and the contradictions of economic life), Basic Books, Inc., New York, 1976, 340pag. C;imoy is 'associate professor of education' aan hetinternationaal ontwikkelingscentrum van de Stanford universiteit; tevens participeert hij aiui een 'Centre for Economic Studies.' Levin is als hoogleraar verbonden atui de'School of education' van dezelfde universiteit. Ook Bow'es en Gintis komen vanuit de (onderwijs)economischehoek. Zowel laatstgenoemden als Camoy hebben blijkenshun publicaties een ontwikkeling doorlopen die meer in hetalgemeen kenmerkend is voor die van het zich verbredende vakgebied der 'onderwijseconomie'; van onderwijseconomie in meer enge zin naar onderwijsplanning enVervolgens uitkomend bij onderwijsbeleid en politiek,'^lle drie behoren deze internationale wetenschappers totrichting der institutionele economen, waarvan een deel'n de U.S.A. ook wel wordt aangeduid als 'radical'. Dit'aatste etiket is zeker van toepassing op de neomarxistischgeoriënteerde schrijvers van de voornoemde publicaties.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel