Onderwijsfacetten

Auteurs

  • Th. Pool

Samenvatting

Het in WoltersNoordhoff s Pedagogische Bibliotheek verschenen boek Onderwijsfacetten is bedoeld in het studieprogramma van de opleidingen voor onderwijsgevendeneen plaats te krijgen. Negen auteurs hebben er een bijdrageaan jgeleverd, de een iets uitvoeriger dan de imder. De|Tioeilijkheid bij het samenstellen van een dergelijk werkjeis de giirantie dat er een goede onderlinge samenking istussen de verschillende bijdragen. Hoe boeiend elke afzonderlijke bijdrage ook is daarover straks , ik mis eenjnleidend hoofdstuk waardoor elke bijdrage even wordtgeplaatst' in het geheel van onderwijs en onderwijzen, en^oor de plaatsing ook wordt verantwoord. Perquin die er dertig jaar geleden net iets anders meebedoelde. Zo treft men dat ook aan als Deen over emancipatie en emancipatorische pedagogiek best zinnige dingenschrijft, maar bij Branger (tweede hoofdstuk) emancipatieweer anders geïnterpreteerd krijgt: 'het bijbrengen enontwikkelen van vaardigheid, kennis, taakbesef als basisvan arbeid, leren samenleven in de vreemde wereld"(pag. 45). Niet altijd sluit het een op het ander aan, of erzijn ook hinderlijke overiappingen. Als in het tweedehoofdstuk over individualiteit en socialiteit, en functies vande schcx)l, en Contourennota al het een en ander is gezegd,komt men in wat andere woorden de materie ook weertegen in hoofdstuk 4 en hoofdstuk 5. Een beetje meerafstemming had geen kwaad gekund, want het is toch nietde bedoeling dat letterlijk wordt toegepast wat op pag. 63st;u>t: '... en opdat de verschillende leerkrachten niet zoals nu nog vaak het geval is op eigen houtje bezigzijn, zodat het kind tijdens zijn weg door het onderwijs teveel in venvarring raakt.'

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel