De eerste graads opleiding tot leraar en lerares maatschappijleer

Auteurs

  • TH.F.M.C. KLAASSEN

Samenvatting

In dit artikel wordt een overzicht gegeven van deuniversitaire opleiding zoals deze gestalte gekregenheeft aan de Katholieke Universiteit te Nijmegen.Allereerst wordt ingegaan op de uitgangspunten dieaan het curriculum van de opleiding ten grondslagliggen. Maatschappijleer wordt daarbij omschrevenols sociale en politieke vorming, gericht op hetleveren van een bijdrage aan de kritisch socialebewustwording van de leerlingen. Aan de hand vaneen korte schets van een tiental denkmodellen voorde maatschappijleer wordt aangegeven op welkedenkmodellen het onderhavige curriculum georiënteerd is. Tevens wordt beknopt ingegaan op deproblematiek van de bevoegdheidsregeling. Ver\'olgens wordt de aandacht gericht op de ontwikkelingVan een professionele lerarenopleiding waarbijzowel gelet wordt op het wetenschappelijk verant^voord zijn als het praktijkgericht en praktijkbetrokken zijn van de onderhavige opleiding.Onderscheid wordt gemaakt in de vakwetenschapPelijke en de onderwijskundige komponent van deopleiding, waarna ingegaan wordt op de geformuleerde doelstellingen van de opleiding. Voor watbetreft de middelen die aangewend worden om dezedoelstellingen te realiseren wordt een overzichtgegeven van de inhoud en opzet van de volgendecurriculumonderdelen, a Het blok onderwijs en'Maatschappij; b het blok maatschappijleertheorie;c het blok leerplantheorie en leerplankonstruktie; end het blok praktijkvoorbereiding. Het artikel wordtafgesloten met enige opmerkingen aangaande de'oetsings en evaluatiemiddelen die in het betreffende curriculum opgenomen zijn en levens wordtstilgestaan bij de evaluatie van de opleiding alsZodanig. Het is indertijd onder andere ingevoerdom de maatschappelijke betrokkenheid en relevantievan het onderwijs te vergroten, iets dat velen in onsland erg belangrijk vinden. De wijze waarop ditnieuwe schoolvak in de scholen voor het voortgezetonderwijs is ingevoerd, is echter geen schoolvoorbeeld van een goed begeleide onderwijsinnovatie.Het is in onderwijskringen waarschijnlijk algemeenbekend dat er bij de invoering van dit schoolvak eenaantal belangrijke fouten is gemaakt. Er bestondgrote onduidelijkheid ten aanzien van de doelstellingen, inhoud en methodiek van het vak. Een leerplanontbrak, de docenten waren er niet voor opgeleid, debevoegdheidsregeling was slecht geregeld, etc.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De eerste graads opleiding tot leraar en lerares maatschappijleer. (2023). Pedagogische Studiën, 56(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16187