Beschrijving van het onderzoek van Malmquist naar de preventie van leesmoeilijkheden

Auteurs

  • D. DONGEN

Samenvatting

In een groots opgezet onderzoek heeft Malmquistaangetoond, dat het optreden van lees en spellingsmoeilijkheden voorkómen kan worden bij kinderen in de eerste drie leerjaren van de basisschool.De kern van zijn werkwijze bestaat erin, dat hijvanaf het begin van de eerste klas hulp verleent aande kinderen, waar\'an te verwachten is dat ze lees enspellingsmoeilijkheden krijgen.Deze kinderen worden gekozen op grond van eenuitgebreide diagnose vóór het schoolbegin. Ook tijdens de hulpverlening wordt steeds de ontwikkelingvan de leerling nauw gevolgd. Ieder kind wordt opzijn eigen nivo en naar zijn eigen aard geholpen,Waardoor de interesse in en de motivatie voor hetlezen worden gestimuleerd.Momenteel wordt in het SVOprojekt 'PreventieVan leesmoeilijkheden' nagegaan of het mogelijk isook in Nederland een soortgelijke benadering als dieVan Malmquist toe te passen. Deze kinderen worden gekozen op grond van eenuitgebreide diagnose vóór het schoolbegin. Ook tijdens de hulpverlening wordt steeds de ontwikkelingvan de leerling nauw gevolgd. Ieder kind wordt opzijn eigen nivo en naar zijn eigen aard geholpen,Waardoor de interesse in en de motivatie voor hetlezen worden gestimuleerd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Beschrijving van het onderzoek van Malmquist naar de preventie van leesmoeilijkheden. (2023). Pedagogische Studiën, 56(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16188