Davydov, Piaget en breuken

Auteurs

  • L. Streefland

Samenvatting

In zijn artikel 'Lessen van Sovjet rekenohderwijskimde'' gaat Frendenthal in op de ten onrechte inzwang geraakte slogan over de relatie van deel engeheel voor de omschrijving van relaties tussengrootheden, die betrekking hebben op de bewerkingen optellen en aftrekken met natuurlijke getallen.^In dit verband wordt ook Davydov's breukendidaktiek kort aangeduid, vergezeld van een waarschuwing voor Westerse onderzoekers. De door Davydovvoorgestane inhoudelijke veranderingen zoudenontoereikend zijn. De inhoudelijke voorstellen vanDavydov (en Tsvetkovic)^ worden in dit artikel naderbeschouwd. Zij baseren die voorstellen op een alsonderwijseksperiment verricht onderzoek. Beginnend met de kritiek van Davydov (c.s.) op het Sovjetonderwijs in breuken, gaan we daarna puntsgewijsin op de inhoudelijke voorstellen, die in dit verbandgedaan worden. Verx'olgens bespreken enkeleVan de onderzoeksgegevens van Davydov (c.s.). Hetdoor Davydov gekritiseerde Sovjet ondenvijs inbreuken is gebaseerd op het 'taartverdelen'. OmdatPiaget en zijn medewerkers juist aan dit aspekt vanhet breukbegrip enige aandacht besteed hebben,betrekken we dit onderzoek eveneens in onzebeschouwingen.^ Tenslotte wordt enig zicht gegevenop een bredere inbedding van het breukbegrip.Waardoor het volledig tot zijn recht komt en hijkinderen betekenisvol ontwikkeld kan worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel