Het ontstaan van schoolproblemen

Auteurs

  • J. HERMANNS

Samenvatting

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van eengroep van ongeveer 100 kleuterschoolleerlingen van4 V2 jaar gevolgd tot de leeftijd van 8 Jaar. Dit artikelbetreft gegevens over de kognitieve ontwikkeling (nietverbale intelligentie, taalontwikkeling,ruimtelijkanalytisch denken, geheugen, auditieveen visuele discriminatie) in de kleuterschoolperiode.In het begin van deze periode had de leeftijd van hetkind een duidelijke invloed op bestudeerde variabelen. Een jaar later bleek deze invloed vrijwelverdwenen. De variabele socioeconomisch niveauhad een toenemende invloed op de kognitieveontwikkeling. Er werd geen verschil tussen Jongensen meisjes gekonstateerd. Of een kleuter die eenzwakke start in het onderwijs had vooruitging of nietblijkt sterk samen te hangen met het socioeconomisch niveau van het gezin.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel