Aanvankelijk lezen in Zweden: enkele impressies

Auteurs

  • A. Schelfhout

Samenvatting

Vanaf 25 september t/m 6 oktober ben ik te gast geweest ophet 'Pedagogiska Institutionen' in Linköping.Storgatan28.Het doel van deze reis was, zo goed mogelijk geïnformeerdte raken over het leesprojekt dat Eve Malmquist van 1958tot 1964 uitgevoerd heeft. In het artikel 'Beschrijving vanhet onderzoek van Malmquist naar het voorkomen van•eesmoeilijkheden' van Van Dongen (Pedagogische Stu'liën, 1979 (56)) wordt uiteengezet hoe dit leesprojekt inelkaar zat en wat de resultaten hiervan waren. Malmquistslaagde erin het aantal kinderen met leesmoeilijkheden tot1/5 terug te brengen, welk positief resultaat de aanleidingVormde voor het opzetten van een soortgelijk onderzoek inNederland. Om dit onderzoek zo'n groot mogelijke kansvan slagen te kunnen geven achtte de projektleiding vanhet Projekt 'Preventie van Leesmoeilijkheden' (S.V.O.®89) het zinvol na te gaan wat de konkrete situatie inZweden was, wat de ervaringen wtiren van mensen die inhet Projekt hebben meegewerkt en welke invloed de'deeën van Malmquist nu nog hebben in het Zweedseleesonderwijs. Voor elk van deze drie stadia bestaat een speciale'erarenopleiding. Op de lärarhögskolan, die sinds kort eenonderdeel van de universiteit is geworden, kunnenstudenten de opleiding volgen om les te kunnen geven inhet Lägstadiet en het Mellanstadiet. De eerste opleiding'luurt 5 semesters, waarvan het liuitste semester füll timePniktijk; de tweede opleiding duurt één semester langer enj^eze leerkrachten worden ook iets hoger uitbetaald. De'eerkrachten die lesgeven in het 'högstadiet' hebben 3^akken op de universiteit moeten volgen (3 ä 4 jaar) waarna1 jaar didaktiek. Om les te kunnen geven opOpleidingen die volgen op de Grundskola is een voltooidestudie op de universiteit vereist.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp