Televisie en Taalontwikkeling

Auteurs

  • P.B.M. LEVELT

Samenvatting

Er zijn aanwijzingen dat tvkijken de taalontwikke'"ïg van kinderen kan bevorderen en kan remmen.Stimulansen zijn vooral te vinden bij programma's'iie speciaal bedoeld zijn om kinderen iets te leren.Een aantal onderzoeksgegevens komen aan de orde.Er worden voorbeelden gegeven van hoe program'^amakers kunnen trachten taalontwikkeling te sti'^iileren. Bij dit alles blijkt een goede begeleiding^'an de kinderen een eerste vereiste. als kinderen voor de tv zitten, zullen ze vaak stomJi^etje spelen: een op het eerste gezicht niet e^ stimulerende omstandigheid voor taalontwikkeling. Bovendien zal tv kijken het zelf lezen en voorgelezenborden vaak verdringen. Als praten, lezen en voorgelezen worden een belangrijke voorwaarde zijnVoor de taalontwikkeling en deze weer voor suksesplezier op school dan staat tv er op het eerstegezicht niet best voor. Anderzijds is het denkbaarJlat tv een stimulans kan zijn voor taalontwikkeling:biedt kinderen gesprekstof, tv k;m begrippen tot'even brengen, tv kan voorbeelden bieden van hoe"Mensen met taal omgaan. De vraag is of er onderzoeksgegevens zijn om pessimisme of optimisme teOndersteunen. De vraag is ook hoe tv zijn remmendestimulerende invloed uit kan oefenen.Er zijn, met name in de V.S., een aantal programJJ^^'s die bedoeld zijn de taalontwikkeling te bevoreren. Als tv al positieve mogelijkheden in zich bergt^ zouden deze bij dit soort gerichte programma's^ uiting moeten komen. De vraag is of deze prof^rna's inderdaad werken. Hoe trachten pro^nimamakers dit te bereiken en welke rol speeltgeleiding, naast het programma zelf?

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel