De schooltoets na twaalf jaar

Auteurs

  • H. WESDORP

Samenvatting

De CITOEindtoets Basisonderwijs bestaat 12 jaar.In 1966 werd de toets (in Amsterdam) geïntroduceerd; de constructeurs kenden 6 functies aan detoets toe. Deze waren a) Selectie voor het voortgezet onderwijs; b) Advies voor schoolkeuze aan deouders; c) Het opsporen van reserve aan intellect;d) Analyse van de stand van het onderwijs; e) Concretisering van doelstellingen van het onderwijs enf) Beïnvloeding van het lager onderwijs. In heteerste deel van dit artikel, dat in het vorige nummervan Pedagogische Studiën verscheen, werden defuncties a, b en c nader beschouwd. Aan de handvan empirische gegevens werd nagegaan hoe deselectie en adviesfunctie in de huidige praktijk tothun recht komen, en of er enige aanleiding is deontdekking van 'reserve aan intellect' te verwachten. In het hiervolgende tweede deel van dit artikelworden de functies d, e en f nader bekeken. Aan dehand van enquêteresultaten wordt nagegaan of het'bevoegd gezag' van de toetsresultaten gebruikmaakt bij de beleidsvoering (functie d);op grond vano.a. een nauwkeurige analyse van het taaigedeeltevan de schooltoets wordt nagegaan in hoeverre defuncties e (concretisering van doelstellingen) en f(beïnvloeding van het lager onderwijs) worden vervuld. Uit het in paragraaf 1. aangehaalde artikel van DeGroot (1966) blijkt dat men zekere verwachtingenkoesterde betreffende eventuele beleidsbeïnvloeding door toetsresultaten. Die verwachting waswel gerechtvaardigd. Als men de literatuur op ditpunt naleest, blijken grootschalige evaluatieprogramma's wel vaker van belang voor het onderwijsbeleid (Wesdorp, 1979, par. 3.1.). In 1977 is door hetRITP nagegaan in hoeverre van beleidsbeïnvloedingdoor schooltoetsresultaten in Nederland sprake kanzijn.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel