Leerstoornissen en WISC- of WISC-R profielen
Samenvatting
In dit artikel wordt bekeken hoe WISC jWISCRscores gegroepeerd kunnen worden om inzicht te^^Ügen in de sterke en zwakkere kanten van hetfunctioneren van leergestoorde kinderen die op eenL.O.M.school zitten. Bovendien worden deze profielen vergeleken met die van kinderen die het ge^vone basisschoolonderwijs volgen. De centraleconclusie is dat de leergestoorde kinderen minstenseven goed presteren als de normale kinderen op deZgn. Spatiele WISC IWISCR subtests, maar duidelijk achterblijven op de zgn. Sequentiële subtests. Inde slotdiscussie wordt onder meer naar voren gebracht, dat door het volgen van de instructionelebenadering niet alleen onze kennis omtrent de aard^an het falen van leergestoorde kinderen op bijv.Sequentiële WISC subtests toe zou kunnen nemen,fnaar ook de kans op remediële successen. Dumont (1976, 1) onderscheidt primaire leerstoornissen van secundaire leerstoornissen. De tweedeterm wordt gebruikt wanneer een kind aanzienlijkachter is in rekenen, schrijven, of technisch en begrijpend lezen en wanneer deze achterstand verklaard kan worden door een stoornis in het zien, hetBehoor of in de motorische coördinatie, door eenérnstige emotionele stoornis, omgevingsstoomissen