Probeerhandelingen in het sensomotorische leren

Auteurs

  • N.N. PODD

Samenvatting

Het onderstaande is een fragment uit het in 1977 bijde Moskouse uitgeverij 'Pedagogika' verschenenboek 'Myslenie doskol'nika' van Nikolaj Poddjakov. In dit boek geeft de auteur een overzicht van hetdoor hem uitgevoerde en gesuperviseerde onderzoek over het denken van de kleuter. Naar zijn mening is het kleuterdenken in de eerste plaats aanschouwelijk denken, d.w.z. het opereren in en metaanschouwelijke (visuele, haptische) voorstellingen.Van dit aanschouwelijke denken onderscheidtPoddjakov twee vormen: het manipulerende denken, waarbij het voorgestelde telkens door manipulaties aan het object wordt geverifieerd, en omgekeerd door deze manipulaties een adequate voorstelling wordt opgebouwd ('proberen hoe het werkt',c.q. 'in elkaar zit'), en het ikonische denken, waarinhet opereren met voorstellingen al een zekere zelfstandigheid bereikt. In het dagelijkse leven maken kinderen vaak situaties mee waarin ze, afgaande op de feitelijke gegevenheden, allerlei praktische handelingen uitvoerenzonder dat ze de essentiële relaties van zo'n situatievan te voren onderscheiden. In dergelijke omstandigheden verrichten de kinderen 'trial and error*handelingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp